Der sker masser af kommercielle revolutioner i disse år. Bare se på hvad der kommer fra Apple, og på den opmærksomhed disse produkter får. F.eks. den nylige lancering af iPhone 6 og iPhone 6+. Der er også sket en helt anden revolution i en noget anden boldgade – nemlig indenfor markedet for sexlegetøj. Går vi blot få år tilbage, så var erotisk legetøj mere eller mindre tabubelagt. Man sagde ikke til sine venner og veninder at man havde en dildo i skuffen. I dag er det omvendt, og man er næsten udenfor hvis man ikke har mindst ét stykke legetøj i sengeskuffen, eller endda stående fremme på sengebordet. Hvad er årsagen til dette? Hvad er der sket?
Væk fra baggyderne og frem i lyset
Sexlegetøj var før i tiden noget der primært blev solgt enten via postordre eller fra snuskede kælderbutikker i baggyder, eller på Istedgade i København, før den blev hipstersmart. Det er der lavet om på. Jo, de butikker findes da stadig med masser af billige kinavarer og grimme plastikdildoer, der er bare kommet en helt ny liga af sexshops og af -legetøj. Butikken Lust i København og Aarhus er et rigtig godt eksempel. Den ligger på en pæn adresse – I København er det Mikkel Bryggers Gade, en sidegade til Strøget, der blandt andet også huser den seriøse biograf Grand. Du træder op i Lust og ikke ned, og du bliver mødt af smilende og meget almindelige ekspedienter. Hele indretningen og fremvisningen af produkter er eksklusiv og butikken er besøgt af helt almindelige mennesker – singler og par – præcis som dig selv. Og nu kommer vi til det vigtigste: produkterne er lækre, flotte og eksklusive. Her er intet noname kinabras, men udelukkende mærkevarer i høj kvalitet, og i lækkert design. Det samme gælder i de mange nyere webshops der er skudt op. De er ikke sorte og dystre, men tværtimod og lyse og ofte holdt i pink eller lilla farver.
LELO og We-Vibe gik forrest
Det er ikke kun sexbutikkerne der er blevet pæne, det er i høj grad også produkterne. Det er heldigvis ikke så udbredt længere at lave “naturtro” dildoer og vibratorer i dårlig kina-kvalitet, som man egentlig ikke har den store lyst til at bringe i kontakt med ens mest private kropsdele. Firmaer som LELO og We-Vibe har været frontløbere i revolutionen, hvis man kan sige det sådan.
We-Vibe er et canadisk firma, der især blev kendt for deres parvibrator, men som siden har lavet flere produkter til singler også. Ægteparret bag We-Vibe brugte en del år på at udvikle deres produkt hjemme i garagen, men i dag er parvibratoren noget alle producenter af sexlegetøj med respekt for sig selv har udviklet en version af. Også svenske LELO, som er det andet firma vi kigger nærmere på. LELO har travlt og har efterhånden en produktportefølje af luksusprodukter, der siger spar to til alt og alle. Fælles for alle LELO-produkterne er at de er flot designede, udført i kvalitetsmaterialer, yderst brugervenlige og med avanceret funktionalitet. Farverne er typisk, lilla, pink, sort eller andre flotte farver. Ingen hudfarver eller noget i den stil.
Vi giver gerne lidt mere
Kigger man priser på det nye sexlegetøj, så vil man ved første øjekast nok tænke at det er noget dyrt. Vores statistik fortæller dog, at folk er mere end villige til at betale den højere pris for den bedre kvalitet. På det punkt skiller markedet for sexlegetøj sig ikke synderligt ud fra de fleste andre markeder. I og med at der er større fokus på kvalitet, brand og i og med at det eksklusive sexlegetøj er blevet moderne, så vil folk også gerne betale noget mere for det.
Dog er der ingen grund til ikke at kigge på priserne, for de samme produkter kan koste vidt forskellige priser hos de forskellige butikker. Heldigvis er det nemt at sammenligne priser, når vi snakker om brands og produktnavne, og ikke noname-produkter. Der findes heldigvis også prissammenligningssites, som minsexshop.dk, der sammenligner priser på produkterne og viser dig, hvor du kan købe dem billigst.
Kristina skriver
Jeg kan kun anbefale alle at prøve We Vibe. Om man er single eller har en partner, så er den en helt perfekt vibrator.