Mange håndværkere vil naturligvis gerne øge effektiviteten i arbejdsdagen, så der kan løses flere opgaver, og derfor også faktureres mere. Det kan dog være svært i en travl hverdag at få alle ender til at passe sammen. Derfor har vi lavet en guide, der hjælper dig med at nå mere i hverdagen.
Indretning af varebilen
Indretning af din varevogn er et punkt, der ikke må undervurderes i en travl hverdag, og derfor er det noget af det første, du bør tage fat på, når du beslutter dig for at øge din effektivitet. Det er enormt vigtigt, at din bil er tilpasset din egen personlige arbejdsgange, så du let og hurtigt kan finde dit værktøj samt forskellige materialer. For eksempel er det vigtigt, at det værktøj du bruger mest altid ligger let tilgængeligt, så du ikke skal bruge lang tid på at finde dine vigtigste arbejdsredskaber. Der findes rigtig mange værksteder, hvor du kan få indrettet din varevogn. Det er dog ikke alle steder, der er lige gode. Du kan finde et godt værksted til bilindretning her. Du bør vælge et specialiseret værksted, hvor kvaliteten af det arbejde, der bliver udført, er i top. Der er ingen grund til at gå på kompromis med din varevogn.
Planlæg ugen
Inden en given uge begynder, er det en god ide at sætte sig ned søndag aften eller mandag morgen og få styr på alle ugens opgaver og løse ender. Her skal du udvælge ugens vigtigste arbejdsopgaver og få dem prioriteret i en rækkefølge, så de vigtigste kommer først.
Det er ydermere en rigtig god ide at have en kalender, hvor du kan holde styr på det hele. Det er en fordel, hvis din kalender ligger online og er tilgængelig på flere forskellige platforme. Ligger den kun på computeren, kan du ikke tjekke den, når du er ude på en opgave. Har du den på både computer, mobil og andre enheder, kan du nemt indskrive en ny aftale, og du kan hurtigt få et overblik over, om du har tid til at løse den på den ønskede dato. Så undgår du dobbeltbookninger og dage, hvor du skal ræse afsted for at nå det hele.
Outsourcing af opgaver
Outsourcing er et koncept, der vinder indpas i disse år, og det er ikke uden grund. Særligt som håndværker, hvor du kun har 24 timer i døgnet, kan det være en fordel at outsource opgaver, der ikke giver flere penge på bundlinjen. Du er fagmand, og du skal udføre det fakturerbare arbejde, derfor kan du for eksempel vælge at outsource bogføring, rengøring og så videre. Det er ting, der tager mange timer, og det er potentielt timer, hvor du kunne lave arbejde, der kunne indbringe flere penge. Dog koster det penge at hyre et rengøringsfirma og en bogholder, men det vil tit og ofte sagtens kunne betale sig, da du får frigivet nogle flere timer om måneden, du kan bruge på at arbejde.
Benyt værktøj af en høj kvalitet
Ved at bruge værktøj i en høj kvalitet, sparer du både tid og penge. For eksempel kan du arbejde noget hurtigere, hvis du har en skarp sav og ikke en gammel sav, der er sløv. Det er sådanne små ting, der kan være med til at gøre selv små processer i hverdagen hurtigere. Det kan måske ende ud i, at du kan spare et 10 minutter om dagen, og det bliver altså til 40 minutter om ugen. Over et par måneder, bliver det til en mindre opgave ekstra i kalenderen. Det er bestemt værd at tage med. Det kan for eksempel også være andet værktøj som en skruemaskine. Tænker du igennem hvilket værktøj, du bør udskifte nu og får det gjort, kan du hurtigt spare meget tid. Det koster dog lidt penge her og nu, men de tjener sig selv hjem mange gange i fremtiden.
Skriv et svar