Vi drømmer nok alle sammen om at kunne arbejde mere effektivt samt at kunne opnå mere på mindre tid. I en hverdag med smartphones, sociale medier og så videre, kan det være svært at holde fokus på sine arbejdsopgaver, og det kan gå ud over effektiviten. I denne artikel vil vi komme med 5 tips, der kan øge din effektivitet, når du arbejder.
Planlæg ugen
En fejl mange begår er, at de ikke planlægger hvilke arbejdsopgaver, de skal udføre. Det medfører desværre, at mange arbejder løst og ”snitter” flere forskellige opgaver. Ingen af arbejdsopgaverne bliver aldrig rigtig fuldført, og det er vanvittigt ineffektivt. Vælger du at planlægge din uge på forhånd og fokusere på ugens vigtigste arbejdsopgaver har du indstillet din hjerne til, hvad du skal fokusere på.
Når du planlægger din uge, bør du også fokusere på de vigtigste mål, du vil nå i ugen. Husk at være realistisk omkring, hvad du kan nå, men sæt også dine mål, så der er noget at stræbe efter. Hvis du driver et havecenter kunne et mål være, at du mindst vil sælge 1 drivhus i ugens løb. Er du sælger kunne det være at booke 10 nye møder med kunder.
Sluk for sociale medier, når du arbejder
Vi lever i en tidsalder, hvor der er enormt fokus på sociale medier, og tidsforbruget stiger hele tiden. Når vi er tilstede er vi tilstede hele tiden, og det er muligt, at komme i kontakt med os, uanset hvor vi er. Ud over det, så er det nemt lige at gribe mobilen og scrolle newsfeedet igennem på Facebook, for det kunne jo være der var noget, vi var gået glip af.
Et godt tip til at undgå dette er ganske simpelt at slukke for de sociale medier, når du arbejder. Først og fremmest placer din smartphone i et andet rum, og så kan man faktisk få programmer til at blokere for specifikke hjemmesider. Et godt program du kan bruge til dette kunne være programmet, der hedder self-control. Selvfølgelig behøver du kun at lukke ned for dine sociale medier, når du arbejder.
Lav en arbejdsgrotte
En metode som mange har utrolig stor succes med er ved at lave en ”personlig arbejdsgrotte”. Her lukker man sig fuldstændig inde i 3-4 timer, eller hvad man lige føler for, og så arbejder man igennem. Telefonen ligger i et andet rum, og hjemmesider der virker distraherende er blokeret. Der er altså kun 1 ting i fokus, og det er fokus på de opgaver, der skal udføres. På den måde vil du opleve, at du kan nå meget mere selv på kun 4 timer, end du ville kunne på en 8 timers arbejdsdag inklusiv små forstyrrelser.
Hold minipauser
En overset ting på mange arbejdspladser er det at holde minipauser. Det kan faktisk være rigtig gavnligt med et lille break, hvis du har arbejdet effektivt med en opgave i 30 minutter. En god pause kunne for eksempel være at gå ned i den anden af kontoret for at få rørt kroppen. Det anses af mange for at være ineffektivt med minipauser, men faktisk kan det sagtens opvejes i, at du arbejder mere effektivt, de 30 minutter, hvor du giver den fuld skrald med dine arbejdsopgaver.
Hav styr på dine manglende, igangværende og færdige opgaver
For at holde et godt overblik, er det vigtigt, at du har helt styr på dine arbejdsopgaver. En effektiv metode du kan benytte er for eksempel at lave et ark med 3 kolonner:
- kolonne – Opgaver
Her skriver du dine vigtigste arbejdsopgaver ned på post its.
- Kolonne – Igangværende arbejdsopgaver
Når du går i gang med en arbejdsopgave, flytter du sedlen fra opgaver til igangværende arbejdsopgaver. Du kan eventuelt skrive en note på din post it seddel med, hvor langt du er kommet.
- Kolonne – Færdige arbejdsopgaver
Når du er færdig med en opgave, flytter du din post-it over i den sidste kolonne. Tillykke! Du har nu fuldført arbejdsopgaven. Du vil så småt kunne mærke, at din motivation stiger, jo flere sedler, der kommer i denne kolonne. Husk at rydde op i dine post-its. Det kan du med fordel gøre 1 gang om ugen.
Skriv et svar