Inden du ringer til arbejdstilsynet, fagforeningerne og en håndfuld andre myndigheder, så skal vi lige have en ting på plads. Når jeg taler om at udnytte, så handler det på ingen måde om, at du skal presse dem til at arbejde hårdere, slide for at gøre sig fortjent eller noget af alt det andet. Det tror jeg er decideret skidt for motivationen.
Nej. Når jeg taler om at udnytte, så handler det om at du skal grave det guld ud af de nyansattes hjerner, som lynhurtigt forsvinder. Og hvad er det så? Ganske simpelt: Deres oplevelse af at være ny i din virksomhed. Men først spoler vi lige lidt tilbage og kigger på, hvorfor det kan være en rigtig god idé. Det handler om antropologi og organisationsudvikling.
Antropologi er friske øjne på din virksomhed
Antropologi bliver stadig mere og mere populært ude blandt de danske virksomheder. Kultur har været på dagsordenen i årtier og nu opdager lederne for alvor, at der sker noget i processen, hvor du har en antropolog rendende og tale med medarbejderne i din virksomhed.
Antropologi er ikke helt som de andre i klassen (du ved erhvervspsykologi, de tonstunge ledelsesteorier og alt det andet). Antropologi er et blik på din verden formidlet gennem en outsider. Det åbner op for nye spændende perspektiver på jeres egen virkelighed, og i de perspektiver er der et enormt udviklingspotentiale for hele organisationen. Det er ganske simpelt en hamrende effektiv vej ind til jeres organisationskultur.
Men hvad har det så med nye medarbejdere at gøre?
Nye medarbejdere har antropologens friske øjne
Det helt unikke ved nye medarbejdere i din virksomhed er, at de ikke er farvet af det, vi kan kalde organisationens historie. De er ikke præget ind i kulturen – endnu. De undrer sig hver dag over ting i jeres organisation. Små undrende blikke, du skal forsøge at fange, imens de er friske. Men det kræver to ting:
- Du skal være åben for nye input
- Du skal stille de rigtige spørgsmål
Du skal være åben for nye input
Det kan være hårdt at få feedback. Din nye medarbejder går måske ikke direkte i flæsket på de allermest alvorlige ting, men de små ting kan også godt svige lidt. Det skal du bide i dig. Du skal turde tage imod de input, du får. De er en ubetinget gave. Og så skal du turde bruge dem. Du skal ikke bare feje den nye medarbejders undren væk kommentaren: “Nå, jamen det er jo bare fordi…”
Hvis du vil have effekten og holde din organisation oppe i omdrejninger, så skal du død og pine gå helhjertet og nysgerrigt ind i dialogen med dine nye medarbejdere. Spørg ind til deres undren, inddrag dem i det videre arbejde og vis dem, at de er ressource. Det giver dig ikke bare vigtige input til udviklingen af din virksomhed. Det giver også hamrende motiverede medarbejdere, der føler ejerskab i deres arbejdsliv. Sådan nogle medarbejdere bliver også guld værd på den lange bane!
Du skal stille de rigtige spørgsmål
Du skal stille åbne, nysgerrige og udforskende spørgsmål, hvis du vil have fat i de gode input fra dine medarbejdere. Husk at det her ikke er en trivselsundersøgelse, en effektivitetsmåling er eller noget i den dur. Det er en nysgerrig tilgang, hvor du prøver nye metoder af og kaster dig ud på dybt vand sammen med medarbejderen.
Men hvad er et åbent spørgsmål?
Ja. Vi kategoriserer det normalt som spørgsmål, du ikke kan svare enten ja eller nej til. Hvis du kan svare ja eller nej til et spørgsmål, så er det lukket. Ligesom det her:
Har du haft en god dag?
Det er et lukket spørgsmål. Hvis du stiller det til tusind mennesker, så har du statistik på, hvor mange der har en god dag. De åbne spørgsmål kan noget andet end at lave statistik. De åbne spørgsmål forsøger at nå ind til en forståelse af, hvorfor pokker nogle mennesker har en god dag lige netop den dag – og hvorfor nogen ikke har.
Så et åbent spørgsmål kunne se sådan her ud:
Hvorfor har det været en god dag?
I fagsproget så giver de åbne spørgsmål det, der hedder en kvalitativ beskrivelse af et givent emne. Hvis vi skal oversætte det, så kan vi sige, at de åbne spørgsmål giver beskrivende, detaljerede og udforskende besvarelser. Det giver dig bolde, som du kan gribe og bruge, når du næste gang skal kigge på udvikling af organisationen.
Skriv et svar