En pressemeddelelse er et fantastisk middel til at få distribueret dit budskab ud til medierne. Laver du en god pressemeddelelse, har du gode muligheder for få bragt din historie i medierne og på den måde få omtale og eksponering af din virksomhed. Vi har i denne artikel samlet en række gode råd, der får dine pressemeddelelser til at fremstå mere professionelt og derved også nemmere kommer igennem nåleøjet.
Skriv til læseren
En af de helt store fejl man kan begå, når man skriver pressemeddelelser er at stoppe med smarte og fancy fagudtryk som slutlæseren ikke forstår. Det er vigtigt, at du skriver til slutlæseren, når du skriver pressemeddelelser. Vil du gerne have din meddelelse i BT, går det for eksempel ikke, at du bruger smarte fagtermer, som kun du forstår. Skal din pressemeddelelse derimod udmønte sig til en artikel i et fagblad, kan det godt være relevant med fagtermer.
Ydermere går det ikke, at din pressemeddelelse er fyldt med dårligt dansk og stavefejl. Det kan nærmest betegnes som at spilde den pågældende journalists tid. Sørg for at dine meddelelser er lige til at kopiere og klippe ind. Er du ikke selv så god til at skrive, så få en til at læse korrektur, det betaler sig!
Ha’ en overskrift der fanger
Hav gerne en kort overskrift, der ikke virker for tung. Den skal ydermere fange læseren, og derfor må der gerne være lidt vinkel på. Undersøg eventuelt hvad det specifikke medie typisk skriver i sine overskrifter samt, hvordan de er vinklet. Skriver de eksempelvis en meget klikfangende overskrift som ”Husker du Ida fra X-factor? Det gættede du aldrig om hende”. Så skal din overskrift også være i den stil. Brug lidt tid på at sætte dig ind i det, så er chancen for at du kommer igennem også noget større.
Neden under overskriften skal du have det der på journalist sprog kaldes for en manchet, der kort og klart beskriver artiklens indhold. Forvent aldrig at en journalist vil læse hele din artikel igennem. Marker denne med fed skrift eller kursiv.
Gør brug af gode billeder
Det er altid en god idé at have nogle billeder klar, som den pågældende journalist kan bruge i forlængelsen af artiklen. Har du ambitioner om at din meddelelse skal i trykken og ud i en fysisk avis, er det meget vigtigt, at du sørger for at give journalisten adgang til billeder af høj kvalitet. Det sker nemlig at journalister helt skipper pressemeddelelser, fordi billedkvaliteten ganske enkelt er for ringe.
Et godt tip er at have billederne liggende på en url’ adresse for sig, så journalisten hurtigt kan downloade dem.
Gode råd til at få pressemeddelelsen ud
Det at skrive en god pressemeddelelse er blot den ene del. Det nytter ikke, at du skriver en god pressemeddelelse, men at du så er dårlig til at distribuere den. Det er en teknik i sig selv, og her får du et par gode råd til, hvordan du gør det bedst.
Online sider
En god metode til hurtigt at få sin pressemeddelelse ud, er gennem online sider som for eksempel pressport.com. Her kan du for eksempel ligge dine meddelelser gratis op. Betaler du lidt mere for det, kan du også få sendt dine meddelelser direkte ud til journalisterne. Der findes også sider som for eksempel n-n-f.dk, hvor du også kan lægge dine meddelelser op.
Send meddelelsen personligt til en relevant journalist
Et andet godt råd er at skrive direkte til en journalist, som du ved skriver om det pågældende emne, og som derfor også kunne have interesse i din pressemeddelelse. Skriv en kort personlig e-mail til dem med deres navn. Eller giv dem et kald!
Skriv et svar