Når ens barn starter i 7 klasse og faktisk også før, så skal man i gang med, at gøre sig overvejelser omkring konfirmation og om hvordan denne skal forløbe med hensyn til stort set alting. Der er rigtig mange ting, som der skal tages hånd om og en af de vigtige ideer til konfirmation er, om du skal holde festen derhjemme, lejet lokale eller på en restaurant.
Hvor du afholder festen henne afhænger som regel altid af ens økonomiske råderum, for det er ikke alle der kan afse de ret store summer, som der skal afsættes til at holde festen på f.eks. restaurant. En anden ting der afgør om man holder festen hjemme eller ude, kan selvfølgelig være ud fra ens personlige præferencer, for der er fordele og ulemper ved at afholde fest derhjemme eller ude.
Fordelen ved at holde festen på restaurant er selvfølgelig, at man ikke skal koncentrerer sig om at rydde op, servering, borddækning eller mangel på plads osv. Disse ting er selvfølgelig ulempen ved at holde konfirmationen derhjemme, men dog er der også en fordel ved at holde det hjemme, nemlig at det ret ofte er meget hyggeligere og afslappet i forhold til f.eks. en propfuld restaurant, der måske har taget alt for mange gæster ind og andet.
Derfor får du disse tips til at holde konfirmation hjemme, så du i det mindste har overblikket og ikke lige pludselig står og mangler noget midt i festen.
De vigtige ting til konfirmationsfesten derhjemme
Selvom en indbydelse selvfølgelig er uafhængig af placeringen for festen, så er der ingen gæster uden, at man starter med selve indbydelsen. Det kan tage lang tid at lave hvis du f.eks. går overbords i udsmykningen, eller den kan laves hurtigt og også forholdsvis billigt online, ved de mange online steder som tilbyder en skabelon til indbydelser.
Selvom det at få styr på en indbydelse er arbejde, så er denne opgave den mindste ved at arrangerer en fest.
Der kræves nemlig en hel del ting, når man skal stå for at arrangerer festen i hjemme. At skrive tingene ned slavisk på en liste er en rigtig god ide, for så har du et overblik over, hvad du skal have styr på. Disse ting kan være nogenlunde ligesom denne liste:
- Hvilket gæster der skal med til fest
- Indbydelsen til gæsterne
- Stole og borde
- Service
- Bordkort og bordpynt
- Menuen
- Velkomstdrinks, vin, øl og vand
- Tale, sang, sangskjuler og eventuelt underholdning
- Takkekort til gæsterne
Det er meget nemmere at få overblikket med sådan en huskeliste, og så kan man begynde at uddybe ud for hvert punkt, så man alle detaljerne med ved alle emner.
Arrangering af de forskellige opgaver til konfirmationsfesten
At finde ud af hvilket gæster, der skal med til festen og få sendt en indbydelse til disse, er jo ret ligetil. Det kræver lidt mere arbejde at finde ud af, om man har plads nok til gæsterne. Derudover også at få arrangeret nogle borde og stole, enten ved at låne ved familie og venner, eller ved at leje møblerne ved en af de mange udlejningsfirmaer, der har specialiseret sig indenfor dette felt.
Service er måske heller ikke noget, som du ligger inde med, da ikke mange husstande har ens service til f.eks. 30 mennesker eller andet, men heldigvis kan man faktisk leje sådan ved selvsamme firmaer, der også udlejer borde og stole, men det koster selvfølgelig en del penge at leje disse ting.
Maden er nok det sværeste punkt at få arrangeret, for skal man stå for det selv, eller skal man betale sig fra det, og hvad skal menuen rent faktisk være?
Den traditionelle menu er jo en 3 retters, og hvorfor ikke holde sig indenfor denne, da den har virket altid, og også vil gøre det i fremtiden. Derfor skal du finde ud af, hvad menuen skal bestå af, og finde ud af hvor meget du har brug for, så du ikke lige pludselig står og mangler.
Den nemme løsning fremfor at lave det selv, er at bestille ved en af de mange madudbringnings firmaer, som man jo lige kan tjekke op på ved en anmeldelses side, for at tjekke om firmaet har fået mange dårlige anmeldelser eller ej.
Borddækning, bordkort, pynt, sange, taler og alt det andet, kan du finde alt om ved http://konfirmationsnyt.dk som er en portal udelukkende om alt indenfor konfirmation og konfirmanden.
Skriv et svar