Nogle er skeptiske, andre elsker det. Luksus – hvad er det der gør, at vi vil betale mere – for en vare, hvor der blot er et andet mærke på? Det er blandt andet det spørgsmål, vi vil komme nærmere ind på i denne artikel. Vi tager undervejs udgangspunkt i nogle gode eksempler, hvorefter vi til slut laver en konklusion.
Spænd selen – det bliver spændende :-).
Luksus gør os (nogle) godt tilpas.
Nu taler jeg lige ud af posen.
Hvis jeg sidder med et godt glas champagne, nyder jeg det mere, end hvis jeg sidder med et billigt glas champagne, som smager nøjagtigt ligesådan. Grunden til at jeg nyder det mere, er fordi, at det er mere eksklusivt – det er moderne, det er lækkert og man sætter mere pris på produktet.
Sådan er det langt fra alle der har det.
Nogle mennesker, nyder det faktisk mere, når det er billigt. Og dog? De føler hvert fald en tilfredsstillelse over at have fundet ‘sådan et godt produkt’, til en lav pris.
Det er altså vidt forskelligt, hvordan vi har det med luksus. Det er i høj graf mærket, brandet og udseendet, man vil betale ekstra for. Hvorfor gå med en X-Ray, når man kan gå med en Red Bull? Det signalerer, at man har styr på tingene – at, man har råd til det. Med andre ord: succes.
Real case – eksempler på luksus.
Lad mig starte, med et simpelt eksempel. Et eksempel, som jeg selv har haft meget med at gøre, og som jeg ved, skiller vandende. Lad os blive indenfor drikkevare-nichen. Men denne gang, er det ikke champagnen vi skal snakke om – næ, det er er tilbehøret: glassene.
Cristallino.dk er en webshop, som sælger luksus glas – altså, vinglas, champagneglas, m.v. Shoppen sælger 6 stk. champagneglas for 300 kroner. Umiddelbart, lyder det ikke af meget – men det er en del, ift. andre produkter. Lad os tage Ikea – de har champagneglas, der koster 100 kroner for 6 stk.
Her vælger langt de fleste, at købe champagneglas hos Cristallino.dk (hvis de fik valget og kendte til begge shops). Hvorfor? Fordi det føles mere rigtigt. Det er følelsen af et godt køb – af, at man er eksklusiv og har styr på sit liv. Hvis det derimod var vandkarafler, viste eksperimentet, at folk var mere tilbøjeligt til at købe en billig vandkaraffel hos Ikea. Hvorfor? Fordi vand ikke er en lige så stor luksus, som fx champagne og vin.
Fint nok, men hvad så – hvorfor betaler vi mere for det samme?
Konklusion: derfor gør vi det.
Vi har egentligt været inde på det, men den kan være svær at sluge.
Der er ingen tvivl om, at vi køber luksus, fordi:
- Det ser bedre ud. En svane-stol, vs. en Ikea stol – jeg tror godt jeg ved, hvad de fleste vil vælge.
- Brandet gør en stor forskel. Hvorfor har de ‘rige’ mennesker en iPhone, kontra en Nokia Lumia? Den signalerer selvfølgelig, at man har styr på det.
- Vi føler os bedre tilpas, i et rum med luksus, kontra et rum med Ikea-produkter. Note: det er ikke alle der har det sådan, men langt de fleste.
Personligt vil jeg hellere give 20 kroner for en Red bull, kontra 10 kroner for en X-Ray. De smager stort set ens, men det er ‘sejere’ at gå rundt med en Red bull – den er flottere, har et bedre brand, og signalerer i højere grad, at man har styr på det. Hvis du ikke synes det, så lad os skrue det op i større målestoksforhold. Vil du helst køre i en Maserati end en BMW? Naturligvis. Hvorfor? Den har et bedre brand, er dyrere og ser flottere ud.
Så simpelt er det.
Og netop derfor, køber vi luksus – fordi det gør os bedre tilpas.
Skriv et svar