Angst hos børn – en omfattende guide med alt den bedste viden er på en gang et stigende problem, et problem som mange tager mere alvorligt, men stadig også et problem som mange ikke kan finde ud af at håndtere, f.eks. i folkeskolen kan det være svært for lærerne at vide hvordan de skal håndtere et barn med angst og efter reformen har de jo nu endnu mindre tid til at tage sig af det og pga. inklusionen er der i mange klasser også børn som har større problemer end børn med angst, eller sådan kan det se ud i hvert fald.
Forældre til et barn med angst kan også have svært ved at finde ud af hvordan man bedst muligt håndterer barnet, nogle forældre er tilbøjelige til at hjælpe barnet alt for meget, så barnet aldrig når at finde ud af, at han/hun sagtens kan gøre den angstprovokerende ting selv.
Andre forældre er mere af den gamle skole, hvor man tænkte at et genert eller tilbageholdende og forsigtigt barn bare skulle tage sig sammen og holde op med sit pjat.
Når angste børn bliver til angste voksne
Angst hos børn kan vokse sig til ret voldsomme problemer i voksenlivet, hvis det ikke behandles korrekt. Vi taler f.eks. om at der er øget tendens til misbrug blandt angste unge og voksne, rusmidler som alkohol, nervemedicin eller narkotika kan misbruges fordi det måske dulmer angsten i øjeblikket, men mange stoffer forværre faktisk angsten på sigt og en ond cirkel er skabt.
Samfundsmæssige konsekvenser
Angst er mange ting, læs fakta og personlige erfaringer her kan også vokse sig stærk på egen hånd og nogle angste bliver nærmest invaliderede af angsten, det kan betyde mange og langvarige sygemeldinger, mange lægebesøg, nedsat funktionsevne som kan betyde at det er nødvendigt at den angste placeres i fleksjob eller bliver førtidspensioneret. Alt det nævnte her er noget der koster samfundet rigtig mange penge, så der er alt mulig grund til at behandle angst så tidligt som overhovedet muligt.
Den menneskelige faktor
Udover alle de økonomiske og samfundsmæssige følgevirkninger af angst, er der jo også hele den menneskelige del, det kan være svært at forholde sig til hvis man ikke selv har angst, er pårørende eller skal forsøge at se på tingene fra et samfunds perspektiv. Men sandheden er at angst er virkeligt svær at have med at gøre, det kan isolere børn socialt, det kan afholde dem fra at deltage i ting som de andre fra klassen gør, de kan have svært ved at følge undervisningen.
Udover ovennævnte kan angst hos børn også have virkeligt store konsekvenser for resten af familien, angst er for det meste irrationel og det gør den rigtig svær at have med at gøre, fordi vi mennesker meget gerne vil kunne forstå og forklare ting, vi har det bedst når 2+2 giver 4, og vi har brug for et endegyldigt svar og en køreplan for at kunne håndtere et problem. Eller sådan er det for de fleste, men selfølgelig ikke alle.
Hvad er løsningen så?
Jeg ligger ikke inde med hele løsningen, men en del af den er i hvert fald at lærer og pædagoger skal uddannes bedre indenfor området, ikke så de skal kunne behandle det, men de skal kunne identificere mulig angst hos et barn, og så skal de vide hvordan de skal tale med forældrene om det og hvordan de får sendt dem videre til den rette behandling.
Forældre skal have bedre information om angst hos børn, de (og alle andre) skal forstå at angst ikke løses ved at “barnet tager sig sammen”, det er et virkeligt problem, som skal håndteres derefter.
Der er udarbejdet kampagnen en af os som handler om mere fokus og mere åbenhed omkring psykisk sygdom.
Behandlingsformer
Der er sikkert rigtig mange, den mest brugte er Kognitiv terapi og Cool Kids, men andre behandlingsformer kan også være effektive i behandlingen af angst hos børn, f.eks. hypnose, tankefeltterapi, mindfullness eller tegne og legeterapi.
Camilla både behandler børn og underviser andre i det, mød hende her
Skriv et svar