En webshop fungerer ikke som en fysisk butik, der er placeret i befærdet gågade. Der kommer ikke nogen ind på din hjemmeside med mindre, du gør noget ved! Det er typisk ved markedsføringen, de fleste står af, fordi de ikke kender til de mange muligheder, der er for at lave målrettet markedsføring på internettet. SEO er en af de største discipliner inden for online markedsføring, og det er denne, vi skal behandle i denne artikel.
SEO (også kendt som søgemaskineoptimering) handler om at optimere sin hjemmeside til at ligge højt placeret i søgemaskiner som Google, Bing, Yahoo osv. Herhjemme i Danmark bruger størstedelen dog Google. SEO er en stor marketingdisciplin og kræver viden inden for flere områder. De større områder inden for søgemaskineoptimering er indholdsoptimering, linkbuilding, teknisk SEO og bruger adfærd.
Indholdsoptimering
Indholdsoptimering er alt det, du kan optimere inde på din hjemmeside. Det kan for eksempel være din sidetitel, meta beskrivelse, din tekst, optimering af billeder med mere.
Sidetitel og meta beskrivelse
Google har bekræftet, at de første ord i din sidetitel tildeles den højeste værdi. Derfor bør du også have dit primære søgeord for den enkelte side placeret først, eller i hvert fald i begyndelsen af din sidetitel. Din sidetitel fungerer også som dit skilt ude i søgemaskinerne, og derfor er det en god idé at gøre brug af call to action, så den besøgende vælger din hjemmeside frem for konkurrentens.
Meta beskrivelsen fungerer ligesom din sidetitel som dit salgsskilt i søgemaskinerne. I de gamle “seo-dage” havde meta beskrivelsen en direkte indflydelse på dine placeringer. Det har den ikke mere – og så alligevel. En god og fængende meta beskrivelse er nemlig med til at øge din CTR, og det har en indflydelse på dine placeringer. Sørg for i dine meta beskrivelser at fortælle, hvad brugerne kan forvente på den respektive side. Et godt råd er også at bruge call to action, som for eksempel “Klik her og indhent tilbud i dag!”
Brug overskrifter korrekt
For at Google og de andre søgemaskiner bedre forstår dit indhold, bør du inddele dine tekster i afsnit, og benytte af de rigtige overskrifter. Ikke nok med du taler bedre til Google, så øger det også læsevenligheden. Det får dine besøgende til at opholde sig længere tid på din side, og det har også indflydelse på dine placeringer i Google. Du får her en hurtig guide til, hvordan de forskellige overskrifter skal benyttes.
H1
En H1 overskrift fungerer som din sides hovedoverskrift, og det er denne, der tillægges mest værdi hos Google. Derfor bør dit primære søgeord også benyttes i din H1 overskrift. Der må kun være en H1’er pr. side.
H2
H2’eren fungerer som underoverskrift, og det er denne, der tillægges anden mest værdi. Du bør derfor benytte dit søgeord i en af dine H2’ere. Pas dog på med ikke at overoptimere, da det er her Google ofte sætter ind.
H3
H3’eren er dine under underoverskrifter, og det er de bør benyttes under H2’eren. De tillægges 3. mest værdi i Google. Overvej at benytte dit søgeord i en af dine H3’ere, hvis du benytter dem.
Fra H4 og ned til H7 vægtes overskrifterne på samme niveau eller lavere end fed tekst. Derfor disse gode at benytte til statiske overskrifter på din hjemmeside. Det kan for eksempel være i footeren.
Gør brug af billeder
Det er altid en rigtig god idé at gøre brug af billeder, da du først og fremmest fortæller Google, at du præsenterer dit indhold på flere forskellige måder. Ydermere så er brug af billeder også med til at skabe blikfang og derved fastholde brugeren på siden. Derved kan du bedre få præsenteret dit budskab, ligesom det også vil gavne i søgemaskinerne! Google er nemlig begyndt at kigge meget efter, hvordan brugerne opfører sig på en hjemmeside.
Skriv et svar