Når man tænker på biler, er der rigtig mange som straks vil tænke på forskellige bilmærker og specifikke modeller, som de synes er særlig smarte eller forbundet med stil. Dernæst vil mange tænke på hvad bilen har, at tilbyde i form af motorkraft og bekvemmelighed. Hvilke forskellige ting den kan, altså om der er cruise control, om der er indbygget aircondition-system, om der er bluetooth eller varme i sæderne osv. En ting er sikkert, og det er at de fleste i hvert fald ikke lige med det første vil tænke på hvilken slags dæk, som der sidder på bilerne. Og det er på trods af, at dæk faktisk er en af de absolut vigtigste sikkerhedsfaktorer, der er forbundet med biler. Kvaliteten af dækkene skal således være i top, da det naturligvis ikke er et sted, hvor man ønsker at “spare”, da det kan føre uheld med sig. Man skal derfor ikke gå på kompromis med ens dæk, og man bør tage den tid det tager, at finde de rigtige bildæk.
Husk at skifte mellem vinterdæk og sommerdæk
En af de ting, som rigtig mange glemmer er, at få vinterdæk på og det kan vise sig at blive farligt. Når der begynder at komme sne, og vejene bliver rigtig glatte, så vil man opleve, at sommerdæk nærmest kan komme til at virke som skøjter, og man kan dermed risikere at miste herredømmet over bilen, hvilket jo er en forfærdelig ting bare at tænke på. Det er derfor af allerhøjeste nødvendighed, at man gør sig selv den tjeneste, at sikre sig så godt som muligt ved at sørge for, at vinterdækkene kommer på når årstiden nærmer sig. Man skal ligeledes sikre sig, at alle 4 dæk er vinterdæk eller sommerdæk, man må således ikke have f.eks. 2 sommerdæk og 2 vinterdæk.
En smart måde hvorpå, man kan tjekke om det er vinterdæk, som man har på bilen er, at se efter påtrykt af M+S-mærket på dækkene – der vil samtidig også være et snefnug, såvel som et bjerg-symbol. Ved at kigge på dækket og dets symboler kan man således sikre sig, at man ikke kører rundt med vinterdæk midt om sommeren. Det er dels ikke hensigtsmæssigt for køreoplevelsen, og dels er det rent faktisk skadeligt for vinterdækkene. De kan rent faktisk gå i stykker af det, og så skal man ud og investere i nogle nye vinterhjul. Det er dermed endnu en god grund til at man sørger for, at få skiftet dækkene, så de passer til den pågældende årstid.
Sikkerheden højnes betydeligt ved korrekte dæk f.eks. forlænges bremselængden betydeligt, hvis du gar sommer dæk p om vinteren og omvendt.
Gummiet er ganske enkelt beregnet til bestemte temperaturområder og egner sig ikke godt til at bremse udenfor de områder, de er beregnet til.
Vinterdæk bør allerede anvendes, når temperaturen er omkring 8 -10 grader og herunder.
Hastighedskoder på dækkene
Der er også symboler på dækkene, som indikerer hvor hurtigt, at bilen er typegodkendt til at køre. Der er det værd at bemærke, at man altså skal have dæk, der kan kører f.eks. op til 150 km/t, hvis det er det, som ens bil er blevet godkendt til. Det er altså ikke nok at få dæk, der maksimalt kan køre 130 km/t, fordi man tænker, at det jo alligevel er den højeste godkendt hastighed i Danmark. Man skal altid sørge for, at dækkenes maksimale hastighed stemmer overens med bilens. Det er desuden også utrolig vigtigt, at man ikke kører stærkere end hvad dækket er lavet til. Hvis man gør det kan dækket i værste fald eksplodere, og det kan udvikle sig til en rigtig ubehagelig situation. Det er værd at bemærke, at disse hastighedskoder ikke står i tal med udgangspunkt i den maksimale hastighed. Koderne er derimod skrevet med et bogstav. Det betyder at et dæk der f.eks. maksimalt vil kunne køre 180 km/t vil have hastighedskode S. Der er således et bogstav knyttet til hver maksimale hastighed.
Alle de ovennævnte eksempler er noget, som man bør tage med i betragtning når man skal finde de rigtige bildæk. Det er nemlig, som tidligere nævnt, utrolig vigtigt, at bildækkene er valgt med omhu, og har en god kvalitet, da det meget nemt kan ende i uheld hvis ikke dækkene er egnede til at blive brugt med en specifik bil. Det er derfor et område, hvor man bør gøre sig selv og andre den tjeneste, at man sikre sig, at alt er som det skal være.
Skriv et svar